האם מערך ההדרכה שלך אפקטיבי ?

מיכל מוצפי

 

רקע

במרבית הארגונים כיום, אם לא בכולם, קיימת השקעה רבה מאוד של משאבים שונים במערך ההדרכה וההכשרה.

יחד עם זאת, כולנו מכירים את המשך המשפט שדן בכוונות טובות....

 איך נדע בוודאות האם אנחנו משקיעים במידה המתאימה ? ויותר חשוב- איך נדע האם אנו פועלים נכון ?

קיימת גישה מבית היוצר של  "קירק- פטריק ופיליפס" המאפשרת בחינת אפקטיביות של מערך ההדרכה וההכשרה.

כלומר, בחינה עצמית ברמת התוצאה, האם אני עושה את הדבר הנכון ביותר בצורה היעילה ביותר- ומתקדמת צעד נוסף להשגת מטרותיי.

הגישה מאפשרת בחינת אפקטיביות ב 5 רמות :

1.    הרמה הראשונה: שביעות רצון – רמת הפרט , האם אני כעובדת/מנהלת שבעת רצון מההדרכה בה נכחתי

2.    הרמה השנייה: למידה- רמת הפרט, האם למדתי את התכנים הרלוונטיים לעבודתי כתוצאה מההדרכה

3.    הרמה השלישית: יישום- רמת הפרט, האם כתוצאה מההדרכה אני מיישמת את הנלמד, ובאיזה אופן

4.    הרמה הרביעית: תוצאות- רמת הארגון, האם הארגון ככלל שיפר את ביצועיו כתוצאה מההדרכה

5.    הרמה החמישית: ROI  ( RETURN OF INVESTMENT )- רמת הארגון , האם ההשקעה בהדרכה החזירה את עלותה

 

 

טיפים ביישום הגישה הנידונה :

ü     ההסתכלות היא בעיני המתבונן : חשוב לוודא הפרדה בין מדדים רכים וסובייקטיביים (כגון- שביעות רצון) ובין מדדים קשים ו(כמעט) אובייקטיביים (כגון ROI ). אין מין האמור לפסול מדידה רכה, כי כל מה שלא נמדד לא ניתן לניהול, יחד עם זאת היעדים ושיטת בחינת ההצלחה מחייבים שונות ואבחנה מחד- בזמן תהליך המדידה, ושילוב אינטגרטיבי מושכל, מאידך- בשלב הסיכום וקבלת ההחלטות

ü     דברים שרואים משם לא רואים מכאן : האם הגורם המודד המיטבי הוא פנים ארגוני או חוץ ארגוני?  מניסיוננו על מנת להבטיח מקצועיות נטולת פניות ושיפור מתמיד, רצוי לקיים שילוב בין גורמי פנים וגורמי חוץ 

ü     ככל שעולים האוויר נעשה דליל – ככל שעולים ברמות המדידה (לקראת קצה הפירמידה), האתגר גדל ויחד איתו הערך לארגון ולפרטים בו. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי על מנת להגיע להישגים יציבים וארוכי טווח יש צורך להשקיע בבסיס איתן, ולפיכך אין לוותר על השלבים הנמוכים בפירמידה כגון : שביעות רצון מההדרכה – מתוך ההנחה הספרטנית המתעתעת כי "לעבודה לא באים ליהנות"

ü     עבודה במקביל : על מנת להשיג מטרות, רצוי לתכנן ולפעול במקביל: BOTTEM UP  ו TOP down . אם נעבוד כך נוכל "להיפגש" באמצע, כלומר ברמת היישום, כאשר היישום היומיומי- הוא שפועל במעגלי שינוי על כלל הארגון במקרו, ועל הפרטים המרכיבים אותו כל אחד בסביבת המיקרו שלו/ה

מעניין אתכם להכיר אותנו ולשתף פעולה ? נשמח לשמוע מכם

אתם מוזמנים לפנות ישירות אלי : מיכל מוצפי , מנהלת תחום הדרכה והטמעה  michal@sqm.co.il

 

נסו בעצמכם

השתמשו בדמו שלנו כדי לדמות כיצד המערכת עובדת.
site/showDemo
Share |
© 2010 Copyright כל הזכויות על התכנים באתר שמורות לחברת SQ איכות השירות.
מונסייט תוכנה בע"מ בניית אתר