מדד הביורוקרטיה, סיכום ממצאי רבעון 2 של 2013

מבוצע ע"י SQ ולשכות המסחר ת"א

שנת 2013 מראה שיפור במגמת "מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ :

 

ברבעון השני נשמרים ההישגים של תחילת 2013 ציון מדד הבירוקרטיה עומד על 6.98

מערכת בתי המשפט - במקום האחרון;

משרד התחבורה - במקום הראשון

 

למרות זאת עדיין קיימים 38% מבעלי העסקים שמדווחים כי הבירוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם

 

 מסיכום הרבעון השני לשנת 2013 של מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה", עולה כי השיפור שהושג ברבעון 1 2013 נשמר. רבעון הראשון של 2013 הציג ציון שיא מאז תחילת המדידה של 6.97 וברבעון השני יציבות עם ציון מדד של 6.98, זאת לאחר ששנת 2012 התאפיינה בירידה זוחלת בין הרבעונים וציון המדד ברבעון האחרון של השנה עמד על 6.73. המחצית הראשונה של שנת 2013 מציגה כיוונים חיובים של שיפור. ברבעון השני של השנה חמישה מתוך שבעת המשרדים הנמדדים עברו את רף ציון ה-7.

שי חיון , מנכ"ל SQ מציין כי מדד הביורוקרטיה שמודד את השירות שמספקים משרדי הממשלה נושק ל 7, אחרי שנים שנסוב סביב ה 6.5. זה אכן שיפור ואף שיפור מעודד, אך עדיין ארוכה הדרך להגיע לרמה המצופה. הרמה שאותם עסקים שפונים לקבלת שירות במשרדי הממשלה מספקים ללקוחות שלהם". שי חיון מוסיף כי "מנתוני SQ בבדיקות בעשרות חברות מובילות במרבית הענפים במגזר העסקי עולה כי מדד השירות המשוקלל (מקביל למדד הביורוקרטיה) עומד ב 2012 על 8.44. נתון זה משקף שיפור משמעותי לעומת המדד שנמדד ב 2008, אז היה 8.2 אך משקף ירידה לעומת השיא של 8.6 שאפיין את 2011."

 

מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה והמסחר (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

 

"מדד הביורוקרטיה", המתפרסם אחת לרבעון, פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך מאוד - רק 6.5. ברבעון האחרון של 2008 נראו סימנים של עליה לכיוון של 6.61. בשנת 2009 חלה ירידה לרמות שפל. בשנת 2010 חל שיפור במדד ושנת 2011 הסתכמה בירידה בציוני משרדי הממשלה. בשנת 2012 המדד הציג את הציון השנתי הגבוה ביותר (6.78) מתחילת המדידה. עם זאת ולמרות האופטימיות יש לציין כי בהשוואה רבעונית עולה כי 2012 התאפיינה בירידה הדרגתית ומתונה בציוני המדד.

שנת 2013 נפתחה עם שיפור במגמת מדד הבירוקרטיה והרבעון הראשון רשם ציון שיא מאז תחילת המדידה של 6.97. ברבעון השני עם השינויים בממשלה, המדד שומר על יציבות.

 

 

ציון מדד הבירוקרטיה – השוואה רבעונית:

ה

מי המשרד הכי ביורוקרטי? 

 

1.   במקום הראשון, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא משרד התחבורה (7.23). המשרד שומר על התואר "המשרד הנוח לעסקים" שנה שלמה ברציפות, החל מרבעון 2 2012. לאורך זמן נראה כי משרד זה הפנים את ביקורתו של המגזר העסקי ופועל להשגת שיפור. ברבעון הראשון של 2013 המשרד הציג ציון מדד מרשים 7.44 והיה בפער מהמקום השני (משרד התמ"ת עם ציון 7.17), ברבעון זה הפער הצטמצם.

2. במקום השני נמצא משרד הכלכלה והמסחר (התמ"ת) (7.20) ששומר על יציבות בציון המדד ובמדרוג המשרדים (ברבעון קודם דורג במקום שני עם ציון מדד 7.17). ברבעונים הראשונים של 2013 המשרד מציג שיפור זאת לאחר שבמחצית השנייה של 2012 הציג ירידה בשירות מתחת לציון 7 שאפיין אותו. יש לקוות כי המשרד ישכיל לשמר ואף לשפר את השירות לעסקים.

3.   במקום השלישי משרד הבריאות עם ציון מדד של 7.15. המשרד מציג עליה בשירות לאחר תקופה של מגמה מעורבת בה לא הצליח לשפר את השירות. המשרד עשה את השיפור המשמעותי ביותר ברבעון הנוכחי (עלה מ-6.78 ברבעון קודם) וקפץ מהמקום החמישי למקום השלישי.

4.  במקום הרביעימשרד הפנים (7.07) - ברבעונים האחרונים המשרד מציג עליה הדרגתית בשירות, לראשונה מאז רבעון 1 2011 ציון המדד של המשרד חוצה את רף ה-7.

5.  במקום החמישי ובצמוד למקום הרביעי נמצא הביטוח הלאומי עם ציון מדד של 7.06. לאורך שנת 2012 המשרד הציג ירידה הדרגתית מתמשכת, נראה כי שנת 2013 נפתחת בכיוונים של שיפור.

6.   במקום השישי נמצא משרד האוצר עם ציון מדד של 6.72. בשנת 2012 המשרד הציג מגמה מעורבת בשירות ונע סביב הממוצע הכללי של המדד. במחצית הראשונה של 2013 יציבות בשירות שמעניק המשרד לעסקים.

7. במקום השביעי והאחרון נמצאת מערכת בתי המשפט עם ציון מדד של 6.34. הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט ממשיכה להטריד את בעלי העסקים והם אינם מרוצים מהשירות במשרד. מערכת בתי המשפט נכנסה למדד בתחילת 2011 וזה הרבעון העשירי של מדידה.

 

 

 

השירות במשרדים השונים - מגמות מתחילת 2012


 

 

 

 

 

באיזו מידה הביורוקרטיה פוגעת בעסקים?

 

מנתוני מדד הבירוקרטיה עולה כי כמעט 40% (כ-38%) מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הבירוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם. ברבעון 2 2013 עליה בשיעור של כ-3% בדיווח. הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט ובמשרד הבריאות והפנים הכי פוגעת בעסקים, נתונים אלו עקביים עם נתוני הרבעון הקודם.

  

 

מה מעכב כל משרד?

 

ברבעון 2 2013 העסקים ממשיכים להלין על זמני תהליכי הטיפול בפניותיהם וזמינות נותני השירות במשרדי הממשלה. בביטוח לאומי, משרד האוצר ומשרד הפנים זמינות נציגי המשרד מהווה את הפרמטר המעכב של המשרד. במשרד הבריאות, התחבורה, הכלכלה והמסחר (התמ"ת) ומערכת בתי המשפט חוסר שביעות הרצון בולט בזמני התהליכים. בולטת לטובה שביעות הרצון מזמינות נציגי משרד התחבורה.

 

 

 איזה משרד מבזבז הכי הרבה זמן?

 

 

"מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ , מגלה כי נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו כשלושה שבועות וחצי (3.64), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על כעשרה שבועות (10.4).

נתוני המדד מעלים כי לאורך זמן הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט עם זמן שיא של כמעט 27 שבועות (מעל חצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך פחות משלושה חודשים (עד 11 שבועות) .

זמן טיפול ארוך ניתן לראות גם במשרד הפנים , שם זמן הטיפול הממוצע עומד על 10.8 שבועות בעוד זמן הטיפול הסביר עומד על 3.09, הבדל של כשמונה שבועות.

ברבעון הקודם במשרד הכלכלה והמסחר (התמ"ת) הפער בין משך הטיפול בפועל לזמן הטיפול הסביר היה הנמוך ביותר מבין המשרדים ועמד על כשבועיים בלבד. ברבעון זה הפער עומד על כחמישה שבועות -  משך הטיפול הממוצע אורך 10.1 שבועות (לעומת 8.92 ברבעון קודם), בעוד הזמן הנתפס כסביר עומד על 4.97 (לעומת  6.70 שבועות ברבעון קודם).

הסחבת במשרד הבריאות ממשיכה ברבעון הנוכחי. העסקים מדווחים כי הטיפול במשרד הבריאות לוקח בממוצע 9.17 שבועות בעוד שזמן הטיפול הנתפס כסביר עומד על 3.67 שבועות. פער של חמישה שבועות וחצי בין זמן הטיפול לזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים בארץ.

בפניה לביטוח לאומי רואים שיפור בזמני התהליכים! ברבעון הקודם נראה הפער הגדול ביותר בין זמן הטיפול בפועל לזמן הסביר, פער של פי 7.24 שבועות. ברבעון הנוכחי בעלי העסקים מדווחים על זמני טיפול האורכים כחודשיים (7.88 שבועות) בעוד הזמן הסביר בעיניהם עומד על כשבועיים וחצי (2.59  שבועות).

במשרד האוצר זמן הטיפול בפועלעומד על 6.43 שבועות לעומת 1.78 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים, נתונים דומים לרבעון קודם (6.39 ו-1.25 בהתאמה). המשרד עשה שיפור משמעותי מאז נתוני 2010 בהם עמד המשרד על זמני טיפול של 10 שבועות ומעלה.

במשרד התחבורה זמן הטיפול בפועל הוא הקצר ביותר מבין המשרדים (בדומה לרבעונים קודמים), והוא עומד על 4.14 שבועות לעומת 0.8 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים.  

ניתן לצפות בנתונים בזמן אמת באתר האיגוד: http://www.chamber.org.il/biro

או באתר   www.sqm.co.il , כניסת לקוחות -  שם משתמש : biro   , סיסמא: biro

 

 

 

נסו בעצמכם

השתמשו בדמו שלנו כדי לדמות כיצד המערכת עובדת.
site/showDemo
Share |
© 2010 Copyright כל הזכויות על התכנים באתר שמורות לחברת SQ איכות השירות.
מונסייט תוכנה בע"מ בניית אתר